14 października, 2024

Franczyza – na czym polega i czy się opłaca?

0

Close up of a contract on the office desk, mutual promises, or obligations, between the parties making the agreement, signing an employment contract, negotiated an important agreement

Wchodzenie na rynek z nową, nieznaną marką wiąże się z dużym ryzykiem. Prawdopodobnie sporo czasu minie, zanim uda nam się zbudować świadomość marki, a także zaufanie do niej. Znacznie utrudni to start działalności i sprawi, że zyski na początku mogą być mało imponujące. Rozwiązaniem tego problemu może być potencjalnie coraz bardziej popularna w Polsce franczyza. Na czym ona polega i czy rzeczywiście się opłaca?

Czym jest franczyza?

Franczyza jest formą prowadzenia działalności, która pozwala od pierwszego dnia funkcjonować pod znaną marką, a także czerpać z jej doświadczenia, wiedzy i wypracowanych praktyk, zachowując przy tym pewną niezależność.

Ten rodzaj działalności odbywa się na podstawie umowy franczyzy, zwierającej zasady współpracy między firmami. Jedna z nich, o ugruntowanej pozycji na rynku i rozpoznawalnej marce, zobowiązuje się w niej do umożliwienia drugiej działania pod jej szyldem, a także dostarczania szeroko pojętego wsparcia. W Polsce w formie franczyzy działa między innymi wiele sklepów odzieżowych, a także restauracji serwujących jedzenie typu fast food.

Koszt franczyzy

Zazwyczaj nawiązanie współpracy na zasadzie franczyzy będzie wiązało się z koniecznością wniesienia opłaty wstępnej (pokrywającej między innymi cenę towaru, którym zapełniony zostanie punkt przed rozpoczęciem jego działalności), która, w zależności od branży, może wynosić od kilku tysięcy złotych, po nawet kilkaset tysięcy.

Jednorazowa opłata to jednak nie wszystko. W zamian za stałą możliwość korzystania ze znaku towarowego marki, a także udzielane cały czas wsparcie, franczyzodawca będzie z reguł miał prawo do udziału w zyskach wygenerowanych przez franczyzobiorcę.

Czy franczyza się opłaca?

Franczyza ma niewątpliwie spore zalety. Przede wszystkim zmniejsza ryzyko, które wiąże się z rozpoczęciem działalności. Rozpoznawalna marka i wdrożenie sprawdzonych konceptów sprawiają, że znacznie łatwiej będzie nam pozyskać pierwszych klientów, a także zapanować nad funkcjonowaniem punktu. Ponadto nie będziemy pozostawieni sami sobie, a w razie jakichkolwiek problemów będziemy mogli liczyć na wsparcie ze strony doświadczonego partnera.

Z drugiej strony musimy pamiętać, że cały czas będzie ciążył na nas obowiązek dzielenia się wypracowanymi zyskami, a do tego musimy zgromadzić na samym początku środki na opłatę wstępną. Poza tym działając pod czyimś szyldem nie budujemy renomy dla siebie samych, co dla wielu indywidualistów może stanowić znaczącą przeszkodę.

 

Artykuł powstał przy współpracy z portalem https://finanse.net.pl/

Newtrader.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Dodaj link do swojej strony w zamian za wartościowy komentarz dzięki usłudze CommentLuv.